Rozwój duchowy dziecka w pedagogice Janusza Korczaka
Kolekcja | Korczak Digital Repository |
Opis | CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest pokazanie rzadziej podejmowanego w pedagogice zagadnienia, jakim jest rozwój duchowy wychowanka. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem podjęty w artykule ma formę dwóch pytań: Jakie sposoby opisywania duchowości i jej wyrażania wykorzystał w swoich tekstach Korczak? Jakie podejmował działania, aby wychować uduchowione dziecko? Metoda przyjęta w pracy to analiza semantyczna wybranych tekstów wielkiego pedagoga, wspomnień jego wychowanków i innych osób, z którymi pozostawał w bliskich relacjach, oraz opracowań naukowych na temat jego życia i twórczości. PROCES WYWODU: W artykule zostało zaprezentowane zagadnienie opisywania i wyrażania duchowości przez Korczaka w jego tekstach, a także jego działania podejmowane w celu wychowania uduchowionego dziecka. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z analizy tekstów Korczaka na temat duchowości i podejmowanych przez niego działań wynika, że jednym z celów, jakie sobie stawiał, było to, aby uczynić swoje życie i życie swoich wychowanków bardziej uduchowionymi. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Podjęte zagadnienie wymaga dalszych studiów nad językiem religijnym Korczaka oraz przeprowadzenia całościowej analizy semantycznej wszystkich wspomnień wychowanków wielkiego pedagoga. |
Autor | Sieradzka‑Baziur, Bożena |
Wydawca | Akademia Ignatianum w Krakowie |
Data | 2022 |
Prawa | CC BY‑ ND 4.0 |
Format | pdf/application |
Język | pol |
Identyfikator | 10.35765/hw.2022.2158.03 |
Typ | publikacja |
Wybrane obiekty z kolekcji
Korczak Digital Repository