Kształtowanie się języka naukowego pedagogiki na przykładzie manifestu pedagogicznego "Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie" Janusza Korczaka
Kolekcja | Korczak Digital Repository |
Opis | Cel: Pokazanie cech charakterystycznych dawnego tekstu naukowego w odniesieniu do współczesnych tekstów naukowych. Analizowanym tekstem naukowym jest manifest pedagogiczny Janusza Korczaka „Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie” (1919). Metody: Analiza semantyczna i strukturalna tekstu pedagogicznego. Efekty: Manifest pedagogiczny J. Korczaka „Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie” reprezentuje stylistyczny model dawnego tekstu naukowego, który posiada charakterystyczne cechy języka literackiego. J. Korczak nawiązując do znanej sobie dziedziny badań naukowych, tj. pedagogiki i częściowo psychologii, zawarł w swoim tekście odniesienia do współczesnych mu badań nad rozwojem dziecka w okresie niemowlęctwa, wieku szkolnego i wieku nastoletniego. Interesował go rozwój fizyczny, umysłowy i społeczny dziecka. Jego manifest pedagogiczny dotyczący wychowania dziecka w rodzinie napisany jest w duchu pedagogiki serca. W artykule omówiono tematy takie jak: treść manifestu, tytuł, struktura, monologiczność, adresat, terminologia, język tekstu i warstwa dokumentacyjna. Wnioski: J. Korczak jako autor „Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie” i innych książek pedagogicznych, m.in. „Jak kochać dziecko. Internat. Dom Sierot”, „Momenty wychowawcze”, „Prawo dziecka do szacunku” znacząco przyczynił się do rozwoju języka pedagogiki. |
Autor | Sieradzka-Baziur, Bożena |
Wydawca | Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z.o.o. |
Data | 2019 |
Prawa | CC BY SA |
Format | application/pdf |
Język | pol |
Identyfikator | 10.17460/PHO_2019.3_4.03 |
Typ | publikacja |
Ze zbiorów: Związek Nauczycielstwa Polskiego
Wybrane obiekty z kolekcji
Korczak Digital Repository