Analiza pojęciowa wybranych manifestów pedagogicznych w ujęciu historycznym
Kolekcja | Korczak Digital Repository |
Opis | CEL NAUKOWY: Celem naukowym pracy jest pokazanie wyznaczników formalnych i semantyki wybranych polskich tekstów pedagogicznych z zakresu pedagogiki rodziny. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem postawiony w pracy dotyczy tego, jakie cechy gatunkowe mają teksty pedagogiczne odnoszące się do wychowywania dzieci, ich kształcenia i opieki nad nimi w rodzinie, oraz tego, jaki przekaz autor kieruje do założonych odbiorców. Metoda badawcza to analiza pojęciowa i porównawcza tekstów z zakresu pedagogiki stworzonych w różnych epokach historycznych (XVI w., XX w. i XXI w.). PROCES WYWODU: W artykule zostały zaprezentowane wyznaczniki semantyczne i leksykalne pojęć „opieka, kształcenie i wychowanie” charakterystyczne dla pedagogiki rodziny. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza wybranych tekstów pedagogicznych pokazuje, iż za‑ gadnienia opieki, kształcenia i wychowania dzieci w rodzinie są nie tyle przedmiotem chłodnej re‑ fleksji, ile obiektem żarliwego namysłu i polemiki. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W celu dogłębnego zbadania cech gatunko‑ wych i wyznaczników semantycznych oraz leksykalnych pojęć odnoszących się do opieki, wy‑ chowania i kształcenia w rodzinie konieczne jest stworzenie korpusu tekstowego wszystkich manifestów pedagogicznych adresowanych do rodziców i przeprowadzenie ich analizy pojęciowej. |
Autor | Sieradzka-Baziur, Bożena |
Wydawca | Kraków: Akademia Ignatianum |
Data | 2019 |
Prawa | CC BY ND 4.0 |
Format | application/pdf |
Język | pol |
Identyfikator | 10.35765/HW.2019.1848.07 |
Typ | publikacja |
Ze zbiorów: Akademia Ignatianum
Wybrane obiekty z kolekcji
Korczak Digital Repository