Korczak's Democratic Educational Reform: Participation, Constitution, Relationship. Attempt at a work biographical reconstruction
Kolekcja | Korczak Digital Repository |
Opis | „Wybrałem dziecko jako temat mojego życia, ponieważ dzieci są stłumioną klasą społeczną na całym świecie w braku wolności między dorosłymi”. Tak według Igora Newerly’ego, sekretarza Janusza Korczaka, brzmiały słowa pisarza. Całe życie walczył on o wolność dzieci w świecie dorosłych i działał na rzecz reformy edukacji. Od 1912 w nowo wybudowanym Domu Sierot zamieszkanym przez 107 dzieci i kilkoro dorosłych rozwijał swoją „małą republikę” – społeczność alternatywą wobec zastanej, a opartej na tradycyjnym „społeczeństwie klasowym”. W efekcie razem z dziećmi odkrył zasadniczy element służący demokratyzacji współistnienia dzieci i dorosłych i edukacji. Są to: partycypacja społeczna dzieci, przestrzeganie praw dziecka, pedagogika oparta na partnerstwie w relacjach między dorosłymi a dziećmi. To wartości, dzięki którym rozwój demokratyczny mógłby być promowany również dzisiaj. |
Autor | Beiner, Friedhelm |
Prawa | Open access |
Format | apllication/pdf |
Język | eng |
Typ | publikacja |
Wybrane obiekty z kolekcji
Korczak Digital Repository